Проект „Втори Аспарухов мост (кабелен) на едно ниво“ на СНЦ „Бъдеще за Варна“ и СНЦ “КЧИЗ“
- КлиентГражданско общество
- Стратегически Под ПроектМега Проект Супер Варна 2025 на СНЦ (Бъдеще за Варна) и Проект “Логистичен и Реeкспорт Хъб за Централна и Източна Европа - Bulgarian Gateway” на СНЦ (КЧИЗ)
- Актуално СъстояниеВ процес (Изпълнение на Етап 2 - публикуване на проекта в European Investment Project Portal (EIPP) и кандидатстване за финансиране на Дю Дилиджънс анализ)
- Начална дата16-10-2013
- Дата на завършване /Етап 1- Проучване, Изготвяне Идеен проект и Анализ за финансиране (Оперативни програми 2014-2020, ЕФРР, плана Юнкер или чрез ПЧИ)/01-01-2014 - Идеен проект и Анализ за финансиране, изготвен СНЦ (Бъдеще за Варна)
- Дата на завършване /Етап 2- Публикуване на проекта в European Investment Project Portal (EIPP) и кандидатстване за финансиране на Дю Дилиджънс анализ/до 01-06-2018 при подкрепа МРРБ
- Дата на завършване /Етап 3 - Строителство /1-06-2021 при спазване срока по Етап 2
- Срок на реализация на проектадо 4 години
- Проектният размер на инвестиция за реализация на проекта в пълен обем: 630* млн. ЕВРО, (*) Air draft = 58 m
- Първоначален икономически разчет за възвращаемост на инвестициятаROI под 3%

Проект „Втори Аспарухов мост (кабелен) на едно ниво“ на СНЦ „Бъдеще за Варна“ и СНЦ “КЧИЗ“
-
Под проект на Мега Проектa Супер Варна 2025 на СНЦ „Бъдеще за Варна“ и Проект “Логистичен и Реeкспорт Хъб за Централна и Източна Европа – Bulgarian Gateway” на СНЦ „КЧИЗ“
В проекта с цел оптимизиране транспортната инфраструктура и трафика в региона се предлага строителството на нов втори мост до съществуващият Аспарухов мост в проект „Втори Аспарухов мост на едно ниво“ съглано утвърденото трасе за втори мост заложено в действащият Общ устройствен план – Варна. Изграждането на втори мост е важен транспортен проект на град Варна, който ще даде възможност изцяло извеждане на транзитния трафик от магистрали АМ „Хемус“ и АМ „Черно море“ през новия кабелен мост и ще позволи значително да се намали градския трафик през града.Заедно с изграждането на втори мост и допълнително планираното до 2025-2030 година завършване на магистрали АМ ”Хемус” и АМ ”Черно море”, значително ще подобри връзките на курортният град с Централна България, столицата и директно с централна Европа.Планират се при изграждане на новият мост – трафика от града да се обслужва от старият Аспарухов мост, а от бул.Левски и основно транзитния трафик от магистрали АМ „Хемус“ и АМ „Черно море“ от новия „Втори Аспарухов мост (кабелен) на едно ниво“.
Общ устройствен план – Община Варна {от 12 Април 2013} в точно трасе на моста съгласно ОУП:
Описание на Проекта (Идейния):
Мостът над варненското езерото ще бъде един от най-големите кабелни (вантов) мостове в Европа с дължина от 1105 метра светъл отвор.
Мостът ще има най-високите мостови кули в България и най-дългите кабелни стоманени въжета – ванти.Параметри на моста:
– тип на моста: вантова конструкция
– общата дължина на моста: 1,885 км
– общата дължина с естакадите: 3,100 км
– дължината на централния просвет: 1,100 км (1100 м)
– обща широчина на пътя: 21 м
– брой на платна – 4 (2 във всяка посока)
– максимална височина над водата – 70 м
– височина на пилоните: 324 м
– най-дългата / най-къста ванта ще бъде: 580 / 136 мПроектирането на моста се определя въз основа на три основни фактора:
– най-късото разстояние по водната площ при пресичането на моста да е 1460 метра. Дълбочините на канала (езерето) да достига до 20 метра;
– моста е разчетен за експлотация за сложни климатични условия: температурен градиент от -31 до +45 градуса, скорост на вятъра до 36 м /сек, височина на приливна вълна до 6 метра (цунами породени от земетресения), и разчет за лед до 70 сантиметра;
– Air draft на моста най-малко 58 м.
Материалите, от които се предвижда да бъде направен:
– свързващи кабели: стоманен сноп (вантови въжета)
Недостатък на проекта:
– високи разходи за инвестиции, бавно реализиране на проекта в строителство и по процедура на съгласуване;
Предимства:
– Решава проблема с транзитния трафик;ПЪЛНА ИНФОРМАЦИЯ, ПРЕЗЕНТАЦИЯ, БИЗНЕС ПЛАН ЗА ПРОЕКТА или АНАЛИЗ ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТА СЕ ПРЕДОСТАВЯ САМО СЛЕД ЗАПИТВАНЕ: НПО „Бъдеще за Варна“
-
- Проекта е авторска разработка на експерти НПО „Бъдеще за Варна“, експертен колектив – Ремтехстрой Груп – www.remtechstroy.eu, колектив опитни експерти, архитекти и проектанти на кабелни мостове от извън Еропа. Проекта е разработен като окончателно завършена концепция още 2013 година. Идеен проект и Анализ за финансиране е изготвен от СНЦ (Бъдеще за Варна) в началото на 2014 година.
- Част от общ идеен проект от 6 инженерни решения и различни типове мостове в езерото, Анализ за финансиране на втори мост над Варненско езеро, Технически анализ на всички възможни инженерни решения и SWOT анализ за финансиране до 2020 година, изготвени от СНЦ (Бъдеще за Варна) още през 2013-2014 година.
- Част от извършен пълен анализ по Проект „Втори Аспарухов мост на две нива“ от СНЦ (Бъдеще за Варна) още през 2013-2014 година
-
Около 60 страници 3D презентации на български и английски – визуализация, SWOT Analysis, икономически анализ и т.н. на завършена авторска концепция за изграждане на Проект „Втори Аспарухов мост (кабелен) на едно ниво“ и Проект „Втори Аспарухов мост на две нива“. Анализ за финансиране е изготвен от СНЦ (Бъдеще за Варна) в началото на 2014 година в обем 50 страници.
-
- През 2003 г. е одобреното трасе на „Черно море“, за което вече има завършени предпроектни пороучвания, като е запазен участъкът Бургас – Приселци с дължина 95 км. За да се избегне вкарването на транзитното движение в центъра на града през Аспаруховия мост по изградената част от магистрала „Черно море“, се налага търсенето на ново решение за обход и връзка между двете магистрали;
- През 2008 г. Министерството на транспорта възлага на „Виа план“, спечелил обявената обществена поръчка, изготвяне на предпроектни проучвания на вариант за обход на Варна от магистрала „Черно море“ с начало около с. Приселци, пресичане на езерото в тясната му част при Белослав и връзка с магистрала „Хемус“ при пътен възел при с. Слънчево.
- През 2009 г. „Виа план“ завършват и предават предпроектните проучвания, които до момента Министерството на транспорта отказва да плати с мотива, че такъв проект вече не им трябва. С това остава открит въпросът какво е виждането на държавата (МТ) за връзката между двете магистрали, която би могла да се превърне и в обходен път за града в югозападна посока.
- 2009 г. – Общ устройствен план на град Варна предвижда изграждането на градски обходи отново с премостване на езерото, но този път в района на Казашко. За изнасяне на транзитното автомобилно движение север-юг, запад-юг и запад-север се предвижда изграждането на трасе, което тръгва от юг по магистрала Черно море, пресича езерото с нов мост в района на Казашко, тангира с летището от запад, прави връзка с магистрала „Хемус“, продължава на североизток по трасе на съществуващ обиколен път, достига района на селата Куманово и Кичево и се насочва на север към Дуранкулак като републикански път. Това траседава възможност за освобождаване на вътрешноградското движение от транзита и за директна връзка към курортните комплекси Златни пясъци и Албена, без да се пресича централната зона на града.
- 2009 г. – В общия устройствен план на Варна се залага и изграждането на още един мост над Варненското езеро. Той е в близост до сегашния Аспарухов мост, от пътния възел след моста до другата страна, където трафикът да се влее в ул. „Пеячевич“ към „Мол Варна“, и оттам – към бъдещият бул. „Варна“. Целта е да се разтовари центърът на града от трафика.
- април 2012 – Старт на проекта и създаване на авторски екип за развойна дейност при налично частно финансиране за създаване на идеен проект и пред проектна документация на проекта;
- 2012-2014 – Задълбочено прочуване, маркетинг и финансов анализ проведен за 2 години във възможностите за изграждане и финансиране на втори Аспарухов мост над Варнеското езеро, изготвени бизнес планове на още 4 варианта за мостове, разчети и 3D презентации;
- април 2015 – Проекта е призентиран пред г-н Портник – кмет на град Варна и председателя на транспортна комисия. Представени са възможностите за финансиране проекти във Варна от Дубайски частен инвестиционен фонд и наличието на намерения на мега компании от Катар с опит по реалиализация на мащабни проекти като Дубайското летище, наземно Метро и портове;
- септември 2017 – Учреден проектен клъстер СНЦ „Клъстер Черноморска Икономическа Зона“ с учредители – Областна администрация Варна, НПО „Бъдеще за Варна“, Project Management and Invest LLC в Катар, други юредически лица и НПО-та в подкрепа за реализация на проекти за град Варна.
- 13 август 2018г.: Областна Администрация Варна подкрепи проекта „Втори Аспарухов мост на две нива“ на СНЦ “Клъстер Черноморска Икономчиеска Зона“
-
o 2010 г. – Данаил Папазов – изп. директор Пристанище Варна, Източник: morskivestnik.com
o Юни 2014 г. – инж. Росен Колелиев, управител на „Пътища и мостове” ЕООД, Еспертът: Назрява нуждата от общ транспортен проект в региона, Източник: chernomore.bg
o 2014 г. – Министерство на регионалното развитие и благоустройството, СИР 2014-2020
„Предприемане на действия за преодоляване на височинните ограничения и ограниченията в газенето през канала море-езеро за по-големи плавателни съдове, 2014-2020, МРРБ” създавани от Аспарухов мост в невъзможност от достъп на дълбоководни кораби във Варненско езеро
o Декември 2015 г. – инж. Иван Пецински, Експерт: Аспаруховият мост не е причина за задръстванията във Варна, Източник: sport.varna24.bg
o Май 2016 г. – инж. Дойчин Ников, Председател НПО „Бъдеще за Варна”, www.e-democracy.bg
o Май 2016 г. – инж. Дойчин Ников, Председател НПО „Бъдеще за Варна”, www.e-democracy.bg
o Април 2016 г. – инж. Дойчин Ников – Председател НПО „Бъдеще за Варна, www.e-democracy. bg, в-к Черно море
„Отварят със специален шлюз Аспарухов мост за големи кораби. Как да се справим с непреодолимата засега преграда, която създава мостовото съоръжение за влизане на 3-ти и 4-ти клас контейнеровози във Варненското езеро, предлагат варненски експерти”
o Септември 2016 г. – Стоян Пасев – Областен управител на Област Варна – „Стоян Пасев: Варна може да има втори Аспарухов мост до 2020 година„, varna24.bg
„Добрата новина е, че се погледна вече на тезата за втори Аспарухов мост. Защото досега това беше само в мечтите ни. Защото една инвестиция от 700 млн.лв. е непосилна за държавата. Разчитаме обаче на евросредства, има много европари, които могат да се привлекат като финансиране. Ако докажем нуждата от него.”
o Август 2017 г. – Кметът Иван Портних пред БНТ – „Планира се втори мост над Варнеското езеро„, mediapool.bg
„Градът се разраства на юг, поради тази причина там са концентрирани огромни количества инвестиции. Предстои пълна рехабилитация на основните пътни артерии на „Аспарухово“. Това поставя въпроса за изграждане на втори мост. Вярвам, че така, както се намериха решения на трупани с години проблеми, ще намерим и за това. Бул „Васил Левски“ предопределя бъдещето на новия мост“, коментира Иван Портних, без да стане ясно къде ще бъде този втори мост и кога ще бъде построен.
o Юни 2018 г. – Проект: „Подготовка за доизграждане на автомагистрала „Черно море“, МРРБ – АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“
-
- 2000-2004 Мост „Рио-Антирио“ – Гърция;
- 2007-2013 Мост „Нова Европа“ – Дунав 2;